كشف پنج سياره شبه زميني در كهكشان راه شيري
نوشته شده توسط : م.مقیمی

به گزارش خبرگزاري مهر، دانشمندان ناسا به تازگي اعلام كرده اند تلسكوپ فضايي كپلر موفق به كشف پنج سياره هم اندازه سياره زمين شده است كه در كهكشان راه شيري در مدار ستاره هايي در چرخشند.

اين سياره ها در منطقه اي كه به منطقه قابل سكونت جهان هستي شهرت دارد، در حركتند، منطقه اي كه فاصله آن از ستاره ميزبان به اندازه اي است كه امكان وجود آب به شكل مايع را در سطح سياره افزايش مي دهد و آب مايع نيز پايه اصلي شكل گيري حيات در هر نقطه اي از جهان است.

"چارلز بولدن" رئيس سازمان ناسا در اين رابطه گفت: ما در نسلي از علمي تخيلي بودن سياره هاي فراخورشيدي عبور كرده و به امروز رسيده ايم، زماني كه كپلر به ما كمك كرده است تا پديده اي علمي تخيلي را به واقعيت تبديل كنيم.

تيم محققان كپلر در عين حال از كشف 6 سياره ديگر خبر داده است كه همگي از زمين بزرگترند اما به دور ستاره اي شبه خورشيدي در حركتند. اين ستاره در فاصله دو هزار سال نوري از زمين قرار دارد.



كپلر تا به امروز بيش از هزار و 200 جرم شبه سياره اي را رديابي كرده است، اين حقيقت كه تا كنون تعداد زيادي سياره شبه زميني در كهكشان راه شيري كشف شده اند نشان مي دهد كه در كهكشان زمين، تعداد بيشماري سياره در مدار ستاره هاي شبه خورشيدي در چرخشند.

در واقع كپلر خود اين سياره ها را به صورت مستقيم مشاهده نكرده است بلكه كاهش ميزان نور ستاره هاي آنها را در هنگام عبور سياره ها از برابر ستاره رديابي و احساس كرده است. پنج سياره شبه زميني در مدار ستاره هايي در حركتند كه كوچكتر و سردتر از خورشيد هستند. همچنين تاييد سياره بودن و شبه زميني بودن اين اجرام نيازمند مطالعات گسترده تر و دقيق تر است.

محققان معتقدند از ميان هزار و 200 جرم كشف شده توسط كپلر كه ميزان دقت رصد آن 90 درصد تخمين زده شده است، 80 درصد از آنها به عنوان سياره به تاييد خواهند رسيد.

بر اساس گزارش سي ان ان، تلسكوپ كپلر در سال 2009 به فضا پرتاب شد و اكنون بر مدار ميان مريخ و زمين در حال حركت به دور خورشيد است.
 




:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست